Tel Aviv University
institute for the Study of Jewish
Press and Communications

No. 26, November 1999 CONTENTS

Head of the Institute:
Prof. Michael Keren

Founder of the Institute:
Shajom Rosenfeld

Kditorial Board, Qesher:

Prof. Michael Keren
Prof. Nurit Geretz
Pr. Mordecai Naor

Editor, Qesher:
Dr. Mordecai Naor

Editorial Assistant, Qesher:

“High” Culture and “Low” Culture — The Dilemma / Michael Keren — 2e
English Abstracts of Hebrew Articles

Indigenous Culture and Multi-Channel TV in Israel: Do They Go
Together? / Yaron Kaiz - 4e

TV-Influenced Theater in Israel / Dan Orian ~ Se

“Hakol” and the Beginning of the Popular Hebrew Press in Europe /
Gideon Kouts — 6e

The “Yellow” Press vs. the “Proper” Press in Eretz Yisrael of the

Carmen Oszi 1920s / Uzi Elyada — 8e

English Section: Two Trials of Yiddish Newspapers in New York, 1929/ Edna Nahshon — 9¢
Judy Krausz

Hebrew Copy Editor: Between “High” and “Low” Culture: Photomontage in the Weimar

Moshe Orr Republic/ Dana Arieli Horowitz - 11e

Designer: Literature, Politics and Humor / Yechiel Szeintuch — 13e

Amnon Katz

“Light” vs. “Serious”: Nathan Alterman’s Rhymed Newspaper

T tting & Production: . .
ypese¥ing % Troduction Columns vs, His Lyric Poetry / Dan Almagor — 14¢

Mofet-Rosemarine

The “Miniature Novel” and the “Quill”: The Transplanting of a Popular
Hungarian Genre from Budapest to Tel Aviv/ Gabriel M. Rosenbaum — 15e

Hebrew Cover:
The blend of “high” and
“low” culture as perceived

by artist and caricaturist

Cultural Life in Israel’s Outlying Regions / Hanna Adoni, Naomi
Shmuei Katz.

Kessler-Feinstein, Shlomo Bosidan — 16e

Editorial and
Administrative Offices:

Institute for the Study of

Contributors to This Issue ~ 123

Jewish Press and
Communications, Tel Aviv
University, Ramat Aviv
69978. Tel: (03)6413404,
(03)6408665.

Fax: (03)6422318

E-mail:
ocarmen(@post.tau.ac.il
http://spinoza.tav.ac,il/heifins/jpr
ess

Institute for the Study of Jewish Press and Communications — Information Center

The Information Center of the Institute for the Study of Jewish Press and
Communications has established a computerized research library with an online data
base of some 110,000 articles and newspaper clippings published in the Jewish and Israeli
media from 1989 onward, updated daily. Topics include the functioning of the Jewish
print and electronic media; relations with governmental, public, legal and economic
networks; the mutuality between the media and society, and information on media
figures. Such areas as security, criminal and economic affairs widely covered by the
media are on file, as is a wide range of bibliographic materials on the history of the Jewish
media in Israel and throughout the world.
A special section contains titles and detaiis of ap}l)roximately 10,000 Jewish periodicals in
some 40 languages published since the late 17th century, constituting a significant
ortion of the estimated 15,000 Jewish periodicals thought to have existed.
%’he Center also houses several collections of current and historical exemplars of the
Israeli and Jewish press, includinghspeciai issues, and about 1,500 relevant books, video
and audio cassettes and photographs.
For information, contact Carmen Oszi, Tel: 972-3-640-8102. E-mail:
ocarmen@post.tau,ac.il

te




Qesher No. 26, November 1999

“HIGH” CULTURE AND “LOW” CULTURE -

THE DILEMMA / Michael Keren

The growing exposure of the world’s societies to mass means of
communications heightens the lament over the destruction of
“high” culture by “low” culture. High culture is that created and
consumed by elites, while low, or popular culture is created for and
consumed by the masses. A philharmonic orchestra that performs
for the privileged ina concert hall reflects high culture, while a pop
group that performs in a public patk reflects low culture.
Shakespearean theater is perceived as culturally superior to TV
drama; mainstream literature is seen as more imporiant and
worthwhile than airport fiction; the press is divided into sober,
fair-minded newspapers read by the elites which produce them,
and the sensationalist yellow newspapers that appeal to the masses.

Although this differentiation is accepted by many media
researchers, it loses its validity in a post-modern world that refuses
to identify culture — humanity’s material and spiritual way of life
— with the priorities of defined elites. One of the central
characteristics of the communications revolution today is what as
seen is the limited ability of defined elites to control mass
communications, resulting in the development of a new cullure
characterized by the blurring of the boundaries between elitist and
popular. The appearance of the Philharmenic on popular TV talk
shows is an example of this trend.

Conceivably, our failure 1o understand and internalize the nature
of this culture — both in its new format and ifs ancient sources — is
linked in no small degree to the strong feelings evoked by a
discussion of the waning of high culture, which is identified with
artistic and intellectual achievements that are ostensibly being
destroyed by the media. Yet, we must attempt to analyze the
process of development of the new culture, and the dilemmas that
are involved, in terms applicable to the commaunications world in
which we live. The present issue of Qesher contributes to this
analysis by illuminating the dilemma between high culture and low
culture as reflected pronouncedly in the Jewish media from their
beginnings.

The opening article, by Yaron Katz, describes the technological
revolution that is about to introduce hundreds of new broadcasting
stations into the Israeli telecommunications market as constituting
a cultural revolution which threatens traditional values nurtured in
the past by public broadcasting. The article calls for a public debate
on the methods by which global media contents are adopted.

The growing tendency in the theater to adopt modes of
expression identified with popular culture, especially in TV,

2e

underties Dan Orian’s analysis of the reciprocal relationship
between theater and TV in Istael, The Hebrew play Games in the
Backyard, which deals with the case of a rape at Kibbutz Shomrat,
demonstrates the development of a new genre, in the author’s view:
TV-influenced theater.

Gideon Kouts, exploring the roots of the aspiration by the
modern Hebrew press for popularization, presents a historical
teview of the newspaper Hako!l (“The Voice”), founded in
Koenigsberg, Prussia, in 1876. Its editor, Michzel Levi Rodkinson,
typified the “new journalist” in search of a mass audience.

Uzi Elyada describes the confrontation in the Hebrew press of
Eretz Yisrael at the end of the Ottoman period between “proper”
journalism, typified by restraint and responsibility, and “yellow”
journalism, characterized by hedonism and an appeal to the
emotions. This conflict, which raged between Ha'aretz (“The
Land™), representing the former approach, and Do’ar Hayom
(“Daily Mail™), representing the latter, is shown by the author to
have constituted a veritable “kulturkampf.”

A slightly different perspective is offered by Dana Arieli
Horowitz, who describes the deliberate blurring of the distinction
between high and low art in the Weimar Repubiic, which went to
the root of the identification made in Nazi Germnay between
“degenerate” art and the Jews.

Yechiel Szeintuch depicts the unremitting war waged in Warsaw
of the 1930s between writer Aaron Zeitlin and the Bund organ
Vokhenschrift. The Bundist periodical, dedicated to creating a
mass secular Jewish culture, attacked the elements of religiosity
and individualism in literary creativity such as Zeitlin’s for
nonconformism with the line of “serving the new literature of the
masses and their culture.”

Edna Nahshen describes an astonishing struggle conducted by
means of public trials within the leftist Jewish press in the US
during the 1920s, especially between the socialist Forverts
(“Forward”) and the Communist Freiheit (“Freedom”). Inter alia,
the author explains Forvert’s trend toward popularization vis-a-vis
Freiheit’s emphasis on maintaining high literary standards.

DYan Almagor posits a penetrating challenge to the widespread
differentiation between art, literature or mainstream drama, onthe
one hand, and work considered light, trifling, eniertaining,
journalistic or publicistic, on the other. He does so by means of an
analysis of the work of poet Nathan Alterman, which reveals
Alterman’s oeuvre — in its abundance of facets and colors — as




essentiaily a single organism in which the same motif, the same
lyrical sketch and sometimes even the same turn of phrase
reappears in an “ephemeral’ newspaper column, in a cabaret-style
lyric, in an explicitly “mainstream’ poem, in a prose sketch, ina
play and even in the translation of a classical play.

Gabriel M. Rosenbaum tells the remarkable story of Haroman
Haza’ir  (“The Miniature Novel!”) publishing house, which
operated in Eretz Yisracl from 1939 to 1961 and was the first
non-mainstream Hebrew publisher to establish itself firmly. It
published romances, crime stories, adventure, westerns and sports
stories aimed at providing “entertaining literature of a worthy
standard,” in the words of founders Avraham and Yisrael Faragd,
immigrants from Hungary. The author explains the success of the
Miniature Novel in Bretz Yisrael as filling a need for
non-mainstream literature and highlights the influence it had on
creating a Hnk, by means of translations, with both Hungarian and

Qesher No. 26, November 1999

English literature.

In the closing article, Harna Adoni, Naomi Kessler-Feinstein
and Shlomo Bosidar present the findings of research on cultural
consumption in Israel’s outlying regions, which supports the
post-modernist claim that the boundaries between elitist and
poepular culture are blurred, especialiv in the reaim of home
consumption. Their analysis, moreover, points to the development
of a “middie culture” that embodies this blurring.

We wish to thank the judges who reviewed the articles in this
issue and submitted their evaluations. The board will be glad to
consider articles for publication in the next two issues of Qesher,
the first to be devoted to research by candidates for advanced
degrees in the field of Jewish communications, and the second to
be devoted to the role and status of women in the Jewish press and
media.

3e



English Abstracts of H ecbrew Articles

Qesher No. 28, November 1999

INDIGENOUS CULTURE AND MULTI-CHANNEL TV IN ISRAEL:
DO THEY GO TOGETHER? / Yaron Katz

The communications revelution taking place in Israel today
includes wide-ranging changes in the development of means of
communications and a gradual transition from limited public
broadcasting to commercial, competitive broadcasting and the
adoption of advanced technologies. A vital stage in this process in
Israel occurred during the transition from a single-channel reality
to multi-channel TV with the introduction in the early 1990s of
cable TV and the establishment of a commercial channel. The
continuation of the process is anticipated with the start of direct
satellite broadcasting and the establishment of an additional
commercial channel, Ultimately, the communications revolution
will be fully realized with competilion between digital
technologies and the transition to an open skies policy.

In light of the changes taking place in TV culture with the

. introduction of competition between the broadcasting media,

public demand has grown for the removal of governmental media
regulation and for additional TV and radio channels. This
development creates a new TV culture molded by the
multi-channel communications revolution, which differs from the
indigenous culture that characterized the media in Israel for many
years.

An examination of the changes in Israel’s communications
policy reveals a process of adaptation to norms throughout the
world. The communications revolution that began in the US during
the 1970s reached Europe approximately a decade later, eventually
penetrating into other countries, including Israel, and today is
becoming global, Yet, in the case of Israel, distinct Jocal infiuences
are at work balancing out global communications trends. This
stems from the need to protect qualitative local programming and
prevent an inundation of Jow-quality foreign programs.
Nevertheless, because multi-chanpel culture has proven to be a
force more powerful than governmental capacity for media
regulation, Israel needs to work outa gcommunications policy that
is both attuned to the global and technological changes of the 21st
century yet able to protect indigenous culture.

The goal is to deal correctly with, rather than aftempt to prevent,
the cultural revolution stemming from multi-channel TV. This
revolution creates a reality in which values based on traditional
cducational and cultural contents — which policy makers in Israel
attempted to nurture with the aid of the electronic media — are

4e

crushed under the steamrotler of popular Western culture. The
steamroller threatens not only the traditions of sub-cujtures but the
traditions of the majority culture as well. This trend is enhanced by
each additional broadcasting channel, feading to the conclusion
that ways must be found for traditional cultures and the new
communications media ta coexist in harmony.

Integrating a multiplicity of broadcast channels with an
indigenous culture  demands the right balance between
technological development on the one hand and proteciive devices
for local culture on the other, This should be the goal of the
regulatory authorities in Israel. In adopting the findings of the
Zuckerman Commission appointed in 1998 to examine the
structure of the Israel Broadeasting Authority, then prime minisier
Binyamin Netanyahu announced that he favors preserving public
broadcasting and in parallel recommends implementing an overall
reform in the broadcasting field based on the open skies principle
and the removal of restrictions on the private sector in the field.
Prime Minister Ehud Barak, in a Knesset debate on the influence of
TV on violence among children, responded to the argument
presented against the commercialization of TV and the multiplicity
of foreign programs by declaring that he has no intentien of
interfering with satellite broadcasting or the [nternet, and that
youngsters must be educated toward correct consumption of the
new media. Progress cannot be blocked, he explained, What is
aeeded is education to understand technological development and
the global media,

A comprehensive communications policy should reftect this
thinking. It should be the basis for public debate on the future of the
media in Israel while serving as a springboard for education toward
correct, productive consumption of global communications. A
similar approach should be taken toward multi-channel
competition and anticipated competition between technologies: so
long as multi-channel TV does notserve the interests of indigenous
culture, proiective systems under public supervision mustbe setup
to preserve such culture.

Multi-channel culture, therefore, requires advance preparation -
not opposition but education toward correct consumption, while
planning a comprehensive policy that will guide Israel’s electronic
media into the 215 century at a world tevel of development.




A B

Al

L L C L S e e T ey B

oo O e L

o o

Clesher No. 26, November 1999

TV-INFLUENCED THEATER IN ISRAEL / Dan Orian

Theater and television in israel have developed a curious
interconnection, with Israeli audiences responding best to theater
that imitates TV news magazine formats.

The 1970s and ‘80s — the golden age of Israeli theater, witnessed
a Jarge number of original plays focused on the country’s social and
political reality, turning the stage into the favored medium for
drama. TV, by comparison ~ a single-channel medism then -
produced  few  original dramas, favoring  imported
English-language series, '

The introduction of a second channel and cable TV in the early
1990s altered the drama menu for the Israeli viewer. Home-grown
TV plays were offered, some theatrical or cinematic in style but
most typifying the TV medium — melodramas, comedy series and
soap operas, These changes lowered the status of the Istaeli theater,
which, as in other countries, was forced fo contend with the new
TV-dominated reality.

Historically, the theater in Israel and in the pre-state yishuy was
perceived as “high” culture and its contents were taken seriously,
with various controversial plays becoming the subject of national
debate. Audiences locked to original drama as a vehicle of
enlightenment over such troublesome issues as cultural identity in
a society of immigrants. However, only the affluent could afford
the theater and a large segment of the population was excluded
from this cultural arena. The situation changed radicatly with the
introduction of television. The world of drama became accessible
to the entire public on a daily basis, a revolution which has made a
deep impact on theater both in terms of content and form.

Theater was suddeniy relegated to the pre-electronic age,
perceived as a somewhat old-fashioned art form. Nevertheless, it
maintained its viability, partly by adopting certain TV-type
attributes. One such characteristic is the blurring by TV of the
distinction between reality and fiction, as in the blend of
documentary with drama. Another is the segmentation of TV
~ programmatic segments interrupted by commercials — as
compared to the continuous flow of associaticns in theater or film.
Significantly, contemporary theater has adopted a more
abbreviated, segmented style.

TV genres, too, have influenced the theater, for example
“masculine” dramas based on a dominant patriarchal conception,
and “feminine” dramas that focus on gender and challenge
dominant ideologies. Another distinctive TV influence is an
emphasis on the inter-textual, i.¢., character image rather than plot.

The viewer’s identification with the leading characters, reinforced
by the intimacy of the very location of the TV set in the home,
creates a sense of involvement with the characters in a series over a
period of months or even years. TV characters evoke interest,
empathy and strong affection or disaffection by millions of viewers
in different countries and cultures, making plot secondary.
Moreover, the actors playing the lead characters are firmly
identified with ther in the public mind. The writer and the director
essentially serve the celebrity actor/actress and not the other way
around.

The Hebrew play Games in the Backyard by Edna Mazya, first
produced in 1993 by the Haifa Theater, well iHustrates the
influence of tclevision. Running for nearly 600 performances, it
has been seen by some 230,000 persons, a significant record
considering that most of the audience has consisted of young
people. Generally, plays written for young audiences have not had
great success in Israel. This play is an exception, and, translated
into various other languages, it has been produced successfully in
Belgium, Germany, Austria, Romania, Russia and England.

The plot revolves around a rape and the trial that follows.
Embodying the merge of fact and fiction, the theme stems from an
actual case of gang rape of a 14-year-old girl at Kibbutz Shomrat in
1988. The victim submitted a complaint to the police, naming 11
perpetrators, but the D A, decided to close the case in 1990 because
of the fragile emotional state of the complainant, which would
preclude court questioning. Without her testimony, the suspects,
all teenage boys, could not be convicted, Thereafter, however, the
D.A. office revised its position based on a new psychelogical
evaluation, and reopened the case. In 1992 the Haifa District Court
acquitted the suspects on the basis of reasonable doubt, evoking a
public outcry led by women’s organizations. The D.A. appealed
the decision in the Supreme Court, which in 1993 convicted four of
the suspects of rape, sentencing them to imprisorment,

The case elicited wide attention both because of the suspects’
background (a kibbutz, viewed as establishment) and the
widespread protest following the first sentence, manifested, inter
alia, by the play under discussion,

The initiative for the play had come from its director, Oded
Kotler, who also headed the Haifa Theater and had previously been
director of drama at {srael TV. He raised the idea with playwright
Fdna Mazya, an experienced film and TV writer. Although she
denied that the play was written about the Shomrat case

5e



Gesher No. 26, November 1999

specifically, she acknowledged that the event had served as the
inspiration for it. The publicity surrounding the case also
undoubtedly contributed to the success of the play. This interplay
of reality and fiction indeed typifies TV docu-drama. The play,
moreover, is segmental, shifting repeatedly and rapidly from
courtroom to scene of the crime. The young actors, graduates of a
teenage TV program, take on dual roles as the teenage characters
and the attorneys. The male infiuence is primary, while the single

female role is that of sexual victim. Dialogue accurately mimics
teenage usage.

Contemporary theater creates a dialogue with TV through a
mixed genre of TV-influenced theater aptly exemplified by Games
in the Backyard. Still, TV also epitomizes a culture of commercial
ratings which some theater people reject, preferring to continue
producing plays that reflect theater art as high culture.

“HAKOL” AND THE BEGINNING OF THE POPULAR HEBREW PRESS

IN EUROPE / Gideon Kouts

Today’s mix of “high™ and “low” journalistic genres in the popular
Hebrew press in Israel (with the “low” clearly dominant) has its
roots in the emergence of the Hebrew press in Burope during the
second half of the 19th century. What distinguished the Hebrew
press then, as compared to now, was its advocacy of objectivity as
a goal, an attribute delegitimized today.

Both the notion of a popular press and the goal of journalistic
objectivity were widespread trends in Europe and the US during
the second hatf of the 19th century. Seeking a mass audience for the
medium, newspapers reduced prices and adjusted contents,
thereby reaching out beyond the middle class consumer to the
working classes. They adopted a simplified narrative style,
published popular serialized novels and adventure stories, focused
on human interest, and introduced illustrations and a livelier
format. “Facts,” or the informative model, was favored over
“vajues,” or commentary. The aim was to attain popularity through
“objectivity.” This trend, however, did not necessarily result in
greater accuracy than previous models, for a newspaper’s
“objectivity” could take the form of providing a forum for many
views - pluralism - or it could mean refraining from taking any
stand — neutrality.

The Hebrew press in Europe was largely influenced by the
general press. It attempted to acquire a mass Yiddish-speaking
readership in the same way that Pulitzer in the US sought to tailor
an English-language press to the vast immigrant public during the
1880s. However, the Hebrew press in Europe underwent a process
of modernization later than other newspapers, and functioned
always as a minority press. In addition, it struggled with the
ongoing process of the molding of its very language. Moreover,
because the audience was by definition educated and inclined

6e

toward ideological conviction, the goal of popularization was
somewhat contradictory. Furthermore, the Hebrew press bore the
major responsibility of promoting and disseminating Hebrew
literature. Still, it aspired {o popularization, precisely because the

. audience of Hebrew speakers was so limited.

Hakol (*The Voice™), edited by Michael Levi Rodkinson
(1876-93), viewed objectivity as stemming from pluralism and
carried a variety of views. As such it was the only forum in the
established Hebrew news press for socialist writers, although
Rodkinson himself, surprisingty, was identified with the Hasidic
camp. His attitude toward linguistic style was similarly eclectic: he
allowed each writer to express himself in his own style, high or
low.

The paper, founded in Koenigsberg, Prussia, in 1876, was the
first modern Hebrew paper to appear twice weekly, Adopting a
light narrative style, it aimed primarily at entertaining the reader, A
competitor, the weekly Hamabit (“The Observer”™), edited by
Peretz Smolenskin, appeared in Vienna but lasted onty half a year.
Both periodicals aimed at the Jewish masses in Russia and Poland
at a time when popular new radical movements — socialism and
nationalism — flourished alongside the new social realism in
literature. Smolenskin, however, a confirmed nationalist and
anti-clericalist, defined objectivity as neutrality and avoiding
airing his views.

The mid-1870s was a time of crisis for the Hebrew press. It failed
te live up to the expectations of its Enlightenment readership and
did not expand its circulation. These weaknesses were related to
some extent to the dashed hopes of the Jewish population in Russia
for liberalization under Tsar Alexander 11 and its dismay at
growing anti-Semitism among the intelligentsia, leading to




b

o =< 4w

o 0o = o L. =2

cynicism regarding all the fashionable ideologies. In any event, the
existing Hebrew press barely dealt with current ideological issues.
Haisfirah focused on popular science, Halevanon’s orientation
was Orthodox, Hamelitz closed down temporarily, and Hashahar
appeared only once a month,

A new Hebrew journalism was needed. In the event, it was an
outsider who provided it. Rodkinson (b. Dubrovno, Belorussia,
1845; d. New York, 1904), brother of the editor in Jerusalem of
Havazelet, Israel Dov Frumkin, was steeped in Hasidism and
wrote several books on the topic. After becoming involved in
questionable brokerage deals in St. Petersburg, he landed in
Koenigsberg, where he changed his name and began to publish
Hakol and, thereafter, other periodicals. Untrained literarily and
non-ideological by nature, he viewed the establishment of a
successful popular newspaper as the goal, and not the promotion of
any given ideological agenda. Typicaily, instead of issuing a
masifesto to announce the launching of the paper, he published a
sample issue, showing a modern commercial approach fo the
newspaper as a product.

The issue was a potpourri of items on politics, science, general
knowledge, the Mishnah and a variety of features. Linguistic
purity was nat Rodkinson’s streng point, nor did it appear to be of
interest to him. Spoken Hebrew was deemed suitabie enough—an
approach favored by many popular newspaper publishers in other
languages, but unknown in Hebrew publishing.

The first issue, published on August 8, 1876, was sent out free of
charge to a list of subscribers, probably because Rodkinson’s
name had been smeared by his competitors. Colurmns included
coverage of the Koenigsberg stock market, poetry, biographies,
fiction and travelogues. Obituaries and adveriisements also
appeared. The issue was roundly criticized by the
Hebrew-speaking intelligentsia, but it evoked interest.

Redkinson, in urgent need of an assistant editor, took ona young
socialist, Eliyahu Wolfe Rabinowitz, for the task, permitting him,
in a telling move, to advance his views as he liked in the paper so
long as he got the paper out. The translated foreign news items
were not “tailored”; contributors” articles were barely edited; and
the format was haphazard. Intentionally or not, this lajssez-faire
approach highlighted the publisher's “entertainment,” or
“objective,” outlook. Additionally, Rodkinson habitually
published bald diatribes against his many critics in the literary
world, thereby providing his readers with gossip and sensation,

Qesher No. 26, November 1559

which increased circulation.

Hakol became popular, byt Rodkinson needed to expand
circulation further. He traveled to Russia and urged key literary
personalities from all camps — Hasidic, Mitnagdim (opponents to
Hasidism) and Maskilim (the Enlightenment camp) — to publish
articles in his newspaper without fear of editorial cuts. He
successfully recruited such Enlightenment writers as poet Gershon
Joseph Brill, Moses Leib Lilienbium and the giant of Yiddish
literature, Mendele Mokher Seforim. He also  confinued
publishing pro-socialist articles, bringing in younger subscribers
from that camp. With this, he excoriated his socialist competitors,
Hashahar and Ha emet, demonstrating a truly pluralistic spirit.

Filling a modern role as publisher rather than editor — a
distinction not yet entrenched in the Hebrew press — Rodkinson
found himself too occupied with business maiters to attend to
editorial duties and took on an editor, Israel Efrat. By the end of the
second year of its existence, Hakol became a twice-weekly. Not
only had circulation increased, but more writers began to write for
the newspaper, including promising younger authors. Most were
identified with socialism and with Russian literature {in confrast to
the German influence on the preceding Enlightenment generation)
and, conscious of the importance of writing for a popular
newspaper, they helped expand circuiation further.

Besides Lilienblum, such noted writers as Isaac Kaminer,
Morris Vinchevsky and Alexander Zederbaum contributed o
Hakol. However, rivalry between Zederbaum, who had edited the
defunct Hamelitz and later revived it, and Rodkinson became
intense when Zederbaum publicized records of legal proceedings
against Rodkinson in Russia during his business crisis there some
years earlier. This step angered the Hebrew literati and the
socialists, who supported Rodkinson and boycotted Hamelitz.
Another rival, journalist Efrayim Dienard, may have informed on
Rodkinson to the authorities at Zederbaum’s instigation.
Rodkinson was detained by the police for three weeks in 1879.
Thereafter, he fell ill. The government censor intervened in the
paper increasingly (apparently on orders from above) and the
paper came out irregularly. 1t briefly reverted fo a weekly
publishing schedule, followed by Rodkinson’s relocation to
Berlin, where he published the paper under various names. In 1885
he resumed publishing Hakol from Vienna. Emigrating to the US,
he published it in New York during 1889-90. The last issue came
out in Chicago in 1893,

7e



Qesher No. 28, November 1999

THE “YELLOW” PRESS VS, THE “PROPER” PRESS IN ERETZ

YISRAEL OF THE 1920s / Uzi Elyada

The confrontation between yellow journalism and “proper”
journalism in Eretz Yisrael began as far back as the end of the
Ottoman period. In 1908, Itamar Ben-Avi turned Harzvi {*The
Deer™), the r{ewspaper jaunched by his father - the noted reviver of
the Hebrew language, Eliezer Ben-Yehuda ~ into a
communicative, entertaining vehicle focusing on dramatic events,
disasters, crime, gossip and exposes of corruption. The ensuing
success of this new journalistic style brought on a competing
sensationalist paper, Haherut (“Freedom™), which also gained
popularity. These developments prior to the First World War
engendered a sharp debate in the vishuv over the implications of
such a press. Opponents of the new style, led by the labor press,
especially Hapo'el Hatza'ir (*The Young Worker™), and author
Joseph Hayim Brenner, claimed that sensationalist journalism
endangered the entire Zionist enterprise. This was because it
eschewed the opportunity to create an educational press that would
mold a generation of labor pioneers in Eretz Yisrael and opted
instead for a hedonistic press. Such a press, they charged,
represented the interests of the merchant, plantation-owning and
speculating sectors of the yishuv and distracted young people from
the humanist values of the Hebrew socialist movement,

The outbreak of the war shelved the issue, but it re-emerged with
the establishment of the British Mandate. The Balfour Declaration
(1917} imbued theyishuv in Eretz Yisrael with a sense of mission
regarding the prospect of realizing what until then had been a
vague hope for a Jewish political entity. The building of an
independent new society was viewed as a historic responsibility.
The question of the kind of press that was desirable toward this end
was a central issue, reflecting the perception of newspapers then as
powerful tools for good or evil,

The first newspaper to meet the criteria of “good” was Hadashot
Ha’aretz (*News of the Land”; later Ha 'aretz), established by the
British military authorities in 1918 and so0ld in 1919 to the Jewish
philanthropist Isaac Leib Goldberg. It was controlled by a group of
Zionist writers and communal activists who included Mordecai
ben-Hillel Hacohen, Ze’ev Jabotinsky, Joseph Lurie, Leib Yaffe
and Moshe Gluecksohn (editor in chief during 1922-37).
Mirroring the outlook of the educated maskilim in Russia of the
late 19th century, the newspaper viewed the journalist as an
intellectual whose primary role was not the gathering of news but
the providing of commentary along given sociopolitical
guidelines, an approach labeled by its opponents as the “Odessa

8e

school.” Journalists, in this perception, were educators and
opinion mokders of the masses. Moreover, as authors (“journalist”
was considered a derogatory term), they produced work that was
expected to withstand the test of time.

For Ha’aretz, the definition of a “proper,” as compared to a
“yellow” news'paper, was a central topic that recurred throughout
the 1920s. A major emphasis was laid on the independence of the
newspaper to express its views, dictating economic independence
as a prime condition. By contrast, the “yellow”™ paper was not
economically independent and would sell its services to the
highest bidder, making it irresponsible in the context of public
morality.

Because the “proper” newspaper viewed itself as a public
mentor, it could and should decide which type of commentary the
public should be exposed to. Freedom of expression, in this
thinking, had limits. The same filter was applied to news reports.
Only “important” items with relevance to the basic principles of
the paper were worthy of publication. ‘

No sooner did Ha’aretz appear, then another daily was,
established —~ Do’ar Hayom (“Daily Mail”), published by
Ben-Avi, which, in the perception of Ha’aretz, ecmbodied all the
negative characteristics of yellow journalism. Ben-Avi’s entire
conceptualization of the press differed radically from that of the
“Odessa” group. Influenced by periods of time he spent in Paris,
London and New York before and during the war, Ben-Avi was an
enthusiastic advocate of Western notions of a mass-circulation
press. The newspaper’s task, in his view, was to provide lively
information in a dramatic style enhanced by large headlines and
attention-getting pictures. 1t should inform, entertain, surprise,
anger, amuse and arouse curiosity. It must also be profit-making.

In contrast to the publishers of Ha’aretz, who were immigrants
from Russia, Do’ar Hayom was a native effort staffed by writers
who hailed from the moshavot (villages; e.g., Asher Sapir and
Alexander Aaronsohn), and from the old Scphardi community
(e.g., Avraham Almaliach). The very name of the paper was taken
from the mass-circulation London newspaper, The Daily Mail,
published by Lord Northeliffe. Ben-Avi had established close ties
with Northcliffe, was funded by him, and hosted him on a visit to
Palestine in 1922. Paiterning his paper on the Daily Mail, Ben-Avi
aspired to create a popular modern newspaper. in his thinking, the
label “yellow” was anachronistic. A good newspaper, he said, was
# “healthy” newspaper, ie., a paper that did not rteflect the




s Ve R0 A T

“parasitic” mindset of the diaspora.

His linkage of the notion of a modern, healthy newspaper to the
indigenous milieu of Eretz Yisrael was palpable from the very first
issue of Do’ar Hayom, which announced that its target audience
was the new Jew of Eretz Yisrael, liberated from the complexes of
the diaspora. The blunt writing style, branded by Ha’aretz as
“yellow,” was perceived by Ben-Avi and his colleagues as a
reflection of the normalcy and vitajity of the native Jew in his
homeland.

Do’ar Hayom attained success, but jt was denigrated
refentlessly by Ha'aretz and by the labor weekly Hapo'el
Hatza’ir. In Ben-Avi’s view, this hostility refiected the
patronizing attitude of the immigrants from Russia toward the
native community. The difference in journalistic style between the
two camps was part of a more fundamental coniroversy over the
cultural identity of the emerging national entity. 8o convinced
were both sides of the crucial imporiance of the daily press in
molding this identity, that a veritable kulturkampf was waged over
the issue of yellow journalism, with each side attacking the other
viciously.

Targets of these attacks ranged from linguistic usage (Ha 'areiz
labeled its rival’s usage “barbaric” and “castrated™) to content

“shallow” and “sensationalist,” according to Ha’aretz).
Moreover, Ha’aretz was incensed by the temerity of Do’ar

Qesher No. 26, November 1999

Hayom to rua muckraking cxposes of distinguished Zionist
personalities and institutions, whick Gluecksohn lamented as
“irresponsible.” Ben-Avi, for his part, viewed such crusades as one
of the central piliars of a “healthy” press. Newspapers ought not be
passive bystanders, he believed, but active players with the aim of
protecting the ordinary citizen against injustice by the authorities.
From time to time he titled his articles “J’accuse,” a reference to
Zola’s famous article on the injustice of the Dreyfus affair.

One of the subjects of a prolonged crusade in Do’ar Hayom
during the early 1920s was the chairman of the Va'ad Hatzirim
(Zionist Commission to Palestine), Menahem Ussishkin, whom
Ben-Avi accused of underhanded tactics to retain the control of
that body by the East European immigrant minority at the expense
of the native majority in Eretz Yisrael.

Do’ar Hayom’s crusades evoked vociferous responses by
Ha’aretz, which published manifestos condemning its rival as
dangerous to society, immoral and uncultured. [n one retort, Do’ar
Hayom tan an article by the distinguished Ben-Yehuda, who
wrote: “Do’ar Hayom is not a proper newspaper but it is a
newspaper.” This, he charged, was in contrast to Ha'arelz and
Hapo’el Hatza’ir, which were no more than propaganda organs
for political parties.

The bitter rivalry between these papers was to last throughowt
the 1920s.

TWO TRIALS OF YIDDISH NEWSPAPERS IN NEW YORK,

1929 / Edna Nahshon

Yiddish cultural life in the US thrived during the 1920s, supported
avidly by the leftist Jewish immigrant workers who arrived from
Bastern Europe following the First World War. They tumed the
Yiddish press, Yiddish literature and Yiddish theater into a
substitute for the religious practices that they had abandoned.

Within this mass trend, the Jewish Communist movement had a
particular inferest in providing for the cuitural needs of the
workers. In their thinking, catering to the cultural taste of the
workers would help forge a closed radical world that would reduce
the dependence of party members on “bourgeois” cultural
providers and strengthen the sense of political belonging. Not only
ought workers fight together for the cause, they should spend their
leisure time together, too. The Communists were convinced that

they could organize unaffiliated but  sympathetic
Yiddish-speaking intellectuals into a common front. Such
intellectuals, they believed, could not hope to be accepted into
mainstream American cultural iife in any case.

Opposing the communists in a long and bitter rivalry were the
socialists, branded by the communists as the © right” and viewed as
idealogicaily inferior.

Important centers of power for each movement were the
Yiddish dailies identified with each camp: the socialistic Forverts
(“Forward™) and the Communist Freiheir (“Freedom™). The
former had a circulation of 200,000 during the 1920s, while the
latter had onfy 16,000 then, although it reached 30,000 in 1930.
Freiheit, however, could not be judged by circulation figures

Qe




Qesher No. 26, November 1999

alone. From the time it was founded in 1922 it established high
literary standards and attracted some of the best Yiddish writers
and poets as contributors, including H. Leivick, Moshe Nadir and
Moshe Leib Halpern. Most of the contributors were not
communists themselves but admired the multi-faceted Yiddish
cultural blossoming in the Soviet Union then.

Freiheit’s animosity toward the Forverts was not only political,
namely for diluting its soctalist commitment with the passage of
time, but also stemmed from Forverts’ willingness to publish
sensationalist material and lowbrow literature using “common”
language filled with Americanisms. These transgressions were
perceived as reflections of the “reactionary” and “traiforous”
leadership of the labor movement.

In 1929, Fretheir, under the editorship of M. Elgin, renamed
Morgen Freiheit. The period was one of ideological radicalization
in the Soviet Union, which preached an imminent global workers’
revolution against capitalism and colonialism. Not only was
cooperation with the socialists undesirable, Moscow held, the
socialists were actually enemies of Commusism.

The same period witnessed the traumatic attacks by Arabs
against Jews in Palestine, culminating in the massacre of Jews in
Hebron in August 1929. The event, reminiscent, in the
consciousness of ijmmigrants from Eastern  Europe, of
Kishinev-style pogtoms, evoked a massive wave of condemnation
worldwide, including mass rallies in New York and London
supported by noted politicai figures.

Precisely at that moment of Jewish solidarity, the Communist
Party chose to adopt a rigid anti-Zionist stance. Until then, Freiheit
had never actually taken an explicit stand against Zionist activity
in Palestine, although Jewish Communism in the US toed the
Soviet anti-Zionist {ine. The newspaper’s first reaction to news of
the attacks by Arabs against Jews praying at the Western Wall in
Jerusalem in Augast 1929 and to the massacre in Hebron was to
accuse the British of conspiring with the Arabs against the Jews,
comparing them to Petlyura and Belehovitz (J ew-killers during the
Russian civil war), a reaction that typified that of the American
Jewish community as a whole. Within hours, however, the paper
was publicly reprimanded by the American Communist Party in
the party’s Daily Worker. Moscow’s official reaction to the events
was firmly pro-Arab, reflecting Russian interesis in the Arab
world and its anti-British policy. Freiheit quickly changed course,
admitting that it had overlooked the “national revolutionary
character” of the Arab uprising, Within days, the paper became a
crude anti-Zionist propagands tood, running a headline: “English
Troops and Jewish Legionnaires Slaughter Arabs, Thousands
Kiiled and Wounded: Haifa is in Flames.” Editoriz| commentary
emphasized the “revolutionary aspect of the Arab uprising,” which
was spreading to neighboring countrics as a rebeliion against

10e

“ Anglo-French imperialism,” The anti-Zionist line was reinforced
by rallies and demonstrations organized by Jewish Communists
throughout the US against what they termed the “Zionistorgy.”

The Communist response to events in Palestine evoked angry
protest in the American Jewish community, inchuding in Jeftist
circles. Two-hundred shops in the Furriers Union, which had been
under Communist domination, switched to the “rightist” union.
An  anti-Communisi boycott organized by the Zionist
organizations and the Forverts spread out from New York to other
cities, replete with threats of physical violence against Comimunist
activists. Newspaper venders in New York refused to sell Freiheit
for five consecutive days, advertisers canceled ads, and, most
seriously, several noted writers resigned from the statf, including
Leivick and Abraham Reisen. Soon thereafter, the entire Freiheit
editorial board was expelied from the Jewish Writers Union for
anti-lewish activity. Even the Yiddish Actors” Union, which
avoided quarreling with the press, denounced Freiheit. The
Communists were effectively excommunicated, a communal split
that continued uatil the mid-1930s.

In September 1929, the Labor Zionist Farband, a fraternal
benefit society associated with the Po’alei Zion movement in
Palestine and active in the Yiddish cultural sphere, announced a
public trial of the Freiheir and of the Jewish Communists to be
held in New York’s Central Opera House. Reporting on the event,
Der Tog (“The Day™), which was involved in promoting the event,
wrote that a capacity crowd of 3,000 attended and many others
were turned away for lack of room. The six-member panel for the
trial included the noted writer David Pinski, a founder of the
Farband. Hayim Greenberg, one of the outstanding orators of the
time, delivered the prosecution’s address, while Leibush Lehrer, a
noted lecturer and writer, took on the thankless role of the defense.
Prof. Hayim Fineman, the only figure to speak in English,
summarized the highlights for the benefit of representatives of the
English-language press.

The accused, Freiheir and the Jewish Communists, were not
invited to participate. Following addresses detailing the crimes of
the Communists against the Jewish people, the “defense attorney”
admitted all the charges, pleading onily “imsanity.” The trial
concluded with a collective conviction of the Communists for
betraying the Jewish people, followed by a declaration of support
for the Zionist enterprise in Palestine.

Palpable ¢lements in the event were the bitterness of the
Zionists over the internal spiit within the Jewish labor movement
and their resentment that the Communists had managed to acquire
an image of protectors of Jewish culture. The uproar over the
Palestinian issue presented a golden opportunity to settle accounts
with the Communists. They were depicted as causing
demoratization in the Jewish fabor movement and as destroying




— i e e A A S L B A A

- e

o

R L

—

U AWt Y

rather than supporting Jewish culture.

The model for the notian of public trials was to be found in
Eastern Europe, where such events were widespread in the
educational system and as a propaganda tool in the early years of
the Soviet Union and even beforehand, in Tsarist Russia. Severat
public trials on various issues were held during this period in the
Jewish yishuv in Palestine as well.

On the same day and at the same time as the Freiheit trial,
September 22, 1929, the Communists, fighting back, staged their
own trial at the Star Casino in New York in the presence of over
4,500 persons. The accused were the “pen siaves of the Yiddish
press,” namely the three New York Yiddish dailies—Forverts, Tog
and Morgen Journal. Three writers who had resigned from
Freiheit were singled out in particular as traitors to the Jewish
workers - Reisin, Leivick and Menahem Bareisha.

Clearly, this trial was meant to reinforce the Jewish Communist

Qesher No. 26, November 1999

movement. The three accused journalists, summoned to the trial,
did not attend, although Reisen, who was more closely identified
with Freiheir, sent a letter explaining his motives. The letter was
ridiculed at the event. Spokesmen for the prosecution were Melech
Epstein and M. Elgin, leading writers for the Freiheit. Spokesmen
for the Communist movement were Kalman Marmor, Y.
Boruchovitch and Wiliam Baum. Workers were given a role as
witnesses, including several whe had been pioneers in Palestine
but had left because of disappointment with Zionism.

The  Yiddish  press in America, attacked  as
“chauvinist-reactionary,” was accused of seeking to benefit from
Jewish blood shed in Palestine and of distorting the reality there,
which was, ostensibly, incitement of the Arabs by the Jewish right.

Both trials represented a cathartic moment in the history of the
American Jewish left, replete with mutual slander, hatred and
ridicuie in a juridical charade.

BETWEEN “HIGH” AND “LOW” CULTURE: PHOTOMONTAGEIN
THE WEIMAR REPUBLIC/ Dana Arieli Horowitz

Photomontage, considered “low” culture {along with caricature
and comics) in Burope between the two world wars, gained wide
popularity in the Weimar Republic (1919-33) in Germany. An art
form that blurred the distinction between “low™ and “high,” it
thereby reflected the transition to the modern era. Furthermore, as
a creative new technique based on current material that sought to
change the extant reality, photomontage lent itself to the
entrenchment of political messages.

A central figure in the field was John Heartfield (born Hejmut
Herztelde) who, together with a group of artists and writers,
promoted various aspects of “low”™ art in an attempt to harness art
in the service of political propaganda. The right in Germany then
generally branded writers, artists, theater people, musicians and
architects as “degenerates.” They also associated these fields with
Jews, perceiving the Jews as dominating German culture. Early on
in his career, Heartfield, too, was labeled a degenerate as well as a
Jew. Opponents of modernism in the Weimar Republic also
stereotyped avant-guarde artists as Communists, Le., traitors and
internationalists who eschewed nationalist content in their work
and by implication were political subversives.

One of the most insistent charges by the opponents of the
Weimar Republic, who later became supporters of the Nazis, was
that the Jews controlled the media. The identification of the press

with Judaism (a notion that originated in the Protocols of the
Elders of Zion) facilitated the spread of conspiracy accusations
and other stereotypical perceptions that became endrenched in the
latter 1920s.

Because of its popularity, photomontage in particular was
considered a symbol of artistic degeneration. Heartfield, a Dada
artist identified with communism, and the central figure to use the
technique of photomontage for political aims, was singled out for
attacks by the right, later underscored by portraying him as a Jew.,
This was factually untrue, although many Jewish artistic figures
were in his orbit, including George Grosz, Kurt Tucholsky, Else
Lasker-Schueler, Erwin Piscator and Hannah Hdch,

Photomontage — the technique of cuiting and pasting photo
segments —was developed at the end of the 19th century once print
technology produced the halftone. It was popularized by the Dada
artists from 1918 onward as a means of copying reality in order to
break down that reality. For these artists, photomontage
symbolized the transition to a mass, urbanized society and a
technological world, and served as a vehicle for criticism of the
bourgeois mindset. “High” art, which portrayed the beauty of the
worid, held no interest for these artists. They were drawn to “low™
art, i.e., art that distanced itself from such classic venues as
museums, galleries and art academies and sought to convey

11e




Qesher No. 26, November 1999

contemporary political messages.

The formative experience for Heartfield and his eolleagues {part
of the so-called “lost” generation), was World War L A pacifist,
Heartfield, as his close friend and colleague, George Grosz, was
released from military service during the war for psychological
reasons. He and his brother, Wieland Herzfelde, began writing for
an anti-war magazine, “New Youth,” which was soon banned. In
an effort to circumvent censorship, Heartfield, together with
Wicland, started a publishing house, Malik, in 1917. That same
year, in the wake of the Soviet revolution, he, as many of his
generation, shifted from pacifism to communism, and in 1918
joined the German Communist Party. The party’s emphasis on
propaganda and on the recruitment of artists as the spearhead of the
revolution fascinated them. Piscator, Brecht, Grosz and many
others in Heartfield’s group joined the party, too, and created
leftit modernism as a progressive alternative culture to
conservative bourgeois mores.

Along with Wieland and George Grosz, Heantfield also joined
the newly emerging Dada movement in Berlin in 1918, which
viewed ifself as a reaction to high-blowa art, particularly
expressionism, for its detachment from reality. Announcing that
art was dead, the Dada movement dedicated itself to using art
forms in the revolutionary political effort to alter reality. The
identification: of Dada with Communism became more explicit in
the wake of the murder of Rosa Luxemburg and Kar! Liebknecht
following the November revolution of 1918. That uprising paved
the way for a cultural warin the Weimar Republic between the left,
which was strongly infiuenced by the experiments in the Soviet
Unien and by modernist trends; and the right, with its reactionary,
dictatorial and at times racial perceptions.

Heartfield’s involvement with Dada blended with his publishing
activity. Malik gradually became the print representative of the
Communist Party, translating and publishing the leading socialist
literature of the time. Heartfield served as artistic director and as
house artist, together with Grosz. Collections of works by artists
were also published. Books were censored from time fo time, the
publishing house was fined heavily, and Wieland was arrested.
However, Malik continued operating until the Nazi risc to power
in 1933, when it was forced into exile and relocated in Prague.

Heartficld was involved in various other related activities as
well. In 1924 he became secretary of the Red Group, chaired by
Grosz — a movement of radical Communist artists who viewed
toyalty to Communism as taking precedence over commitment to
vocation. He also served as the set designer for Erwin Piscator’s
Proletarian Theater, which mounted, inter alia, The Good Soldier
Schweik. In the tate 1920s he was named head of one of the
propaganda departments of the German Communist Party. At the
same time, he was involved in the pro-Communist Neuwer

12e

Deutscher Verlag (the New German Publishing Company)
tounded by Willy Munzenberg, an influential German Communist
leader and member of the Comintern. In this context, Heartfield
became associated with Kurt Tucholsky, a leading press critic of
Weimar Germany whose columns were publishedina compilation
by Neuer Deutscher Verlag. Heartfield designed a photomontage
cover for the book, which ted to a ban on it. The publishing house
also brought out a photo magazine, Arbeiter Hlustriete Zeitung
(*Itustrated Workers Newspaper”; AIZ), which had a circulation
of about half a million by the early 1930s. Heartfield designed the
covers. He also designed political posters, a medium that elicited
confrontations between groups of young Communists who stood
guard over the posters and Nazi storm (roopers who tried to tear
them down.

Heartfield’s art portrayed mankind as distorted and repulsive.
He consciously preached identification with foreign ideologies
that challenged the unity of the German people and heightened the
sense of alienation of whole sectors of German society. His
outlook was a prime example of what the Nazis calied “cultural
Bolshevism.” Moreover, in Nazi thinking, the mass means of
dissemination of Heartfield’s art exacerbated its threat. Jews and
Communists, they were convinced, had joined forces in a
conspiracy to destroy the German people by controHing the media,
the gallerics, the art trade and artistic taste itself. 1t was for this
reason that the Nazis claimed that Heartfield was a Jew. His
influence was perceived as more dangerous than others’ in that,
through his pbotomontages, he repeatedly and devastatingly
targeted the Nazi leaders personally — Hitler, Goebbels, Himmler,
Goering and other leading party figures. He was one of the first
figures to be interrogated by the Gestapo when the Nazis came to
power. Urged by the German Communist Party to leave the
country without delay, he escaped narrowly.

Heartfield and his brother lived in exile in Prague for the next
five years and continued publishing A7Z from there, smugghing it
into Germany. At the same time, the Nazis attempted to replicate
his fechnigues in a pro-Nazi version of the magazine, titled ABZ.
The pioy, however, failed and the public shunned the
Nazi-sponscred publication.

Much of Heartfield’s photomontage work skewering Hitler was
produced during his exile. Typically, he frequently integrated
linguistic puns and plays on words in his visual conceptions. The
continued appearance of AIZ from Prague constituted a perpetual
provocation to the Nazi leadership and they made concerted efforts
to harass Heartfield. With the partition of Czechoslovakia in 1938,
Wieland fled to Switzertand, but Heartfield tarried. ‘British
political figures and artists managed to arrange to defer his
extradition to Germany and he escaped to England at the last
moment in Jate 1938,




1y)
nist
ield
¢ of
tion
tage
Use
ung
tion
lthe
cited
tood
tear

sive.
gies
d the

His
tural
s of
; and
in a
edia,
r this
. His
that,
ingly
mier,
> first
ne to
e the

- next
ing if
licate
ABZ.
L the

T WAS
rated
. The
retual
fforts
1938,
3ritish
er his
e last

Qesher No. 26, Novemnber 1999

LITERATURE, POLITICS AND HUMOR/ Yechiel Szeintuch

The fisst half of the 1930s witnessed unremitting attacks by the
organof the Bund in Poland, Vokhenschrift, against Yiddish writer
Aaron Zeitlin, 2 reflection of a deep conceptual gap between two
cutrents in Jewish thinking in Eastern Europe then. The Yiddishist
Bund distanced itseif from everything connected with Jewish
tradition and championed a secular Jewish social revolution with
cosmopolitan values. It shared this impetus with the Jewish
Communist movement, whose monthly was titied Literarishe
Tribuneh. 1n contrast, Zeitlin, a bilingual (Yiddish and Hebrew)
writer, was steeped in traditional J ewish culture, which permeated
his daring modernistic writing style. As an editor of the literary
monthly Globus, he was delegitimized by the Bund weekly.

The ideological distance between the two camps was reflected in
the statement of principles that appeared in the first issug of
Vokhenschrift in January 1931, The weekly, edited by Hayim
Solomon Kazdan and Jacob Fat, declared itself a forum for
stimulating Jewish secular culture for the masses. This ideological
commitment to secularism contsasted with Zeitlin’s tendency
toward religiosity. Moreover, the emphasis on a culture for the
masses, or a workers’ culture, conflicted with the individualistic
approach to literary creativity. The Vokhenschrift's stated
infention to entrench its ideological message in Yiddish culture
and literature worldwide sharpened the dispute further, turning it
into a kulturkampf between the two periodicals during the 1930s,

Literature, wrote Vokhenschrift editor Kazdan in 1933, cannot
simply be a bystander to the momentous tabor struggle that was
taking place — it must serve this emerging agenda, not cloak itself
in a “tallit of philosophies, esthetics... and symbolism.” Either
Yiddish culture will be one identified with the masses, he declared,
or it is fated to be diminished. Earlier, reviewing a new play by
Zeiilin, “Jacob Jacobson, of the Creation,” Kazdan praised its
grotesque satiric style as good theater but dismissed the play
because of its ideological failures. In true Marxist socialist spirit,
he lambasted the play for its “ideological emptiness,” “bourgeois”
mentality and negative message. No positive, revolutionary,
activist ideal was held out. Zeitlin’s failing, in Kazdan's view, was
that he did not believe that the world would be redeemed someday.
His world, therefore, was a world without purpose, and the play a
reflection of Jewish decadence rather than true art.

Globus, founded in July 1932, aimed to provide an alternative
forum for Yiddish writers in Poland and throughout the world,
publishing literary works, criticism, poetry, essays, plays and short
stories. At the same time, Zeitlin and Isaac Bashevis Singer, its
editors, took on the task of fighting back against Vokhenschrift's
attacks vociferously, devoting an article in each issuc to the
dispute.

The conflict with the Bundist Vokhenschrift and  the
Communist-sponsored Literarishe Tribuneh did not start with the
appearance of Globus in 1932, but predated it with the
appointment of Zeitlin as chairman of the P.E.N. Club of Yiddish
writers in Warsaw at the start of the 1930s and the policy of the
group regarding the acceptance of new members. Animosity was
also related to the labeling of Zeitlinasa “shund” (“trash™) writer
and to the ideologically based deligitimation of him. More
broadly, as discussed in an article by Singer in Globus titled “The
War Has Already Begun” (1932), the dispute reflected the
relentless buildup of forces by two ideclogical movements that
were sweeping over Europe — socialism/communism and fascism
- neither of which, Singer argued, viewed man asa goalbutonly as
a means. Writers were pressed by the politicians representing these
forces to align themselves with one of the other side. The end

result, Singer predicted, would be a blood bath, Politicians, he
wrote, viewed the neutral writer as a rival and a mercenary. They
had begun to “reorganize” art for their own ends. The goal of such
“recruited” art, Singer maintained, was inevitably to spread hatred
between groups, for without hatred there is no conflict.

Singer, as his close friend Zeitlin, lived with the keen sense ofan
impending world war as early as 1932 — a war whose suffering
would vastly exceed that of World War 1. He left Poland in 1935,
recounting once to the author that by then he had read Hitler’s Mein
Kampf and had believed every word. He characterized politicians
generally as opportunists who attached no importance fo the
individual and were fanatic in realizing their own ends, inevitably
through bloodshed. Inteliectuals, by contrast, are empathetic to
human suffering, are prepared to go against the mainstream, yet
have limited influence. The rue writer, Singer held, will never
serve a murderet, for he loves his fetlow man too well,

13e




Qesher No. 26, November 1999

“LIGHT” VS, “SERIOUS”: NATHAN ALTERMAN’S RHYMED NEWSPAPER
COLUMNS VS, HIS LYRIC POETRY / Dan Almagor

Satiric thymed newspaper columns, a genre that has been popular
in the Hebrew press in Israel from the 1930s onward (see Qesher
Nos. 17-19), are perceived as a lesser genre than “lyric” or
“serious” poetry essentially for two reasons: they are written
quickly in response to current events, and they are published in the
transitory medium of the newspaper. This bias is unfounded,
especially in the history of Israeli literature, for, in addition to
Nathan Alterman, the work of such distinguished writers as Max
Brod, Leab Goldberg, Dov Sadan, Jacob Fichman, Baruch
Kurzweil, Hayim Shirman, Gershom Scholem and Avraham
Shlonsky was first published in newspapers.

Alterman, the foremost figure associated with the rhymed satiric
column, earned his living essentially from this genre and viewed
* himself as a journalist first, although he devoted a great deai of his
time to a plethora of other literary genres as well, as poet,
playwright, essayist, lyricist, translator, storyteller, critic and
researcher. Yet, he himself appeared to have graded his poetic
output: he anthologized most of his lyric poems (which had first
appeared in literary magazines) in book format starting in 1938,
but did not bother to da so for the [yrics he wrote for songs (which
as early as 1934 earned him the critics” title of “prince of the
Hebrew song™), and only began to do so for his rhymed satiric
columns in 1948, over a decade after he began writing them.
Moreover, he pointedly subtitled the first and second volumes of
his rhymed columns - both of them modest collections culled
from his many “Seventh Column™ pieces that appeared in Davar.
Only after his death was the bulk of his journalistic work
anthologized, as were his lyrics, children’s songs and original and
translated plays.

Significantly, many of his “serious™ poems, and a number of his
plays, contain segments of real events, such as from the Second
World War and the Holocaust, which echo earlier journalistic or
song-writing output.

In the event, after his death (in 1970} his rhymed columns were
not only anthologized, they served as a fertile source for songs, for
analysis and for quotation, aired on radio programs, utilized by the
army entertainment troupes and reworked for the country’s early

14e

song festivals. Verse such as “Evening” (first published in Davar,
July 20, 1934) and “December” (Ha aretz, December 18, 1934)

was posthumously rescued from oblivion to be put to music and
become well-loved songs.

Unlike most of the writers in Palestine then, Alterman dealt with
the significance of the Holocaust as soon as rumors of it reached
the country, in 1942, writing rhymed columns then that were
immediately, and throughout the war, quofed and recited in homes,
classrooms, rallies and on the radio. These poems retain their
powerful impact no less than his “serious” poems written on the
same theme at the time and later on.

An examination of both his lyrics and his rhymed satiric
columns reveals motifs that are closely interwoven with those in
his more “serious” works, leading to the realization that his entire
oeuvre is essentially a single living organism. One example of
many is his theme of the link to the homeland. A poem on this
theme, “The Olive Tree,” describing rootedness, appears in his
compilation of poems, Stars Ouside (1938). Two years
previousty, his lyrics for the popular “Song of the Squadron,”
which became the anthem of the Haganah Field Squadrons,
contain a similar line echoing the theme of entrenchment. Eight
years after the appearance of Stars Outside , in 1945, he returns to
this symbel in one of his rhymed “Seventh Column” pieces in
Davar, titled “The Land of Biria,” describing attempts by British
soldiers to uproot fences built by Jewish settlers at Biria. Still tater,
in his compilation of poems, City of the Dove (1957), several
ballads echo the same theme, such as “The Foundling,” “Michal
and Michael” and especially “Lo, a Day and an Evening of Battle
Have Ended,” highlighting the link between tree, man and soil.

Another recurring theme is the contlict between the helpless
child and society or the state. The heroes of many of Alterman’s
columns on the tragedies of the Holocaust, the pre-state illegal
immigration and the War of Independence are chiidren (e.g., the
famous image of the girl and boy in “On a Siiver Platter”),
including Arab children.

Alterman’s work consistently exemplifies the intermingling of
“light” and “serious.”




ar ,
34y
1nd

rith
ed
ere
1ES,
\eir
the

iric
> i
tire
- of
this
his
ATS
s,
ght
s {0
5 10
tish
ter,
eral
hal
ttie

less
n’s
g3]
the

‘f”),

Qesher No. 26, November 1999

«THE MINTIATURE NOVEL” AND “THE QUILL”: THE
TRANSPLANTING OF A POPULAR HUNGARIAN GENRE FROM
BUDAPEST TO TEL AVIV / Gabriel M. Rosenbaum

Farly in the 1930s, a Jewish journalist, Miklds {Moshe) Faragd set
up a publishing house in Budapest which he named Vildgvarosi
Regények, or “City Novels”. Faragé had had 2 colorful past.
Forced to flee Hungary in 1920 because of his involvement (as
press-office director) in the short-lived Communist government
under Béla Kun in 1919, he escaped to Vienna. There he was
contacted by the founder of a Zionist newspaper in Transylvania,
Chajim Weiszburg, who was recruiting a professional staff for his
new weekly, Uj Kelet (“New East”). Later Uj Kelet became a daily,
and Faragd was hired as its first editor. Permitted to return to
Hungary in 1927, he became the manager of the daily Mai Nap
(“Today”), and several years later founded City Novels,

The new publishing house devoted itself to a single product:
abbreviated novels in a 64-page booklet format of 11x15 em. sold
for 10 Fillér (a few pennies). At first the novels, apparently
originating in Austria, were translated from German into
Hungarian. Soon, however, the novels were being written by
Hungarian authors, most of them weil known, who were
approached by Faragé to write for his format in return for generous
payment by the standards then. Each booklet was issued in some
15,000-20,000 copies and was distributed throughout Hungary. At
first they appeared weekly. Later they came out twice-weekly,
Genres and subjects included romances, crime, adventure,
westerns and sporis. While popular story booklets had appeared in
Hungary before, Faragé aimed at a higher level than the typical
“penny-novel” standard.

The rise of anti-semitism and the political atmosphere in
Hungary convinced the Faragd family that there was no future for
Jews there. Faragd and his two sons, Andras (Avraham) and Istvin
(Yisrael), traveled to Eretz-Yisrael (Palesting} in 1939 and setup a
publishing house in Tel Aviv, calting it Haroman Haza'ir - The
Miniature Novel, having meanwhile shipped copies of all the
Hungarian booklets they had published, including printing plates
for illustrated covers, to Eretz-Yisracl. Miklds Faragd and his soos
approached writer and poet Avigdor Hame’iri, an immigrant from
Hungary, with a proposal to serve as editor of their transplanted
publishing operation. Hame’ini responded enthusiasticaily, later
writing in an introduction to the first Hebrew booklet published by
the firm that the genre of the small novel (as distinet from a long
story) showed that for a novel 1o be exciting it did not have to be
“frash, and that not ail crime or adventure books are cheap
literature. Meanwhile, a blatantly anti-Semitic article in the daily

Magvar Ujsdg (“The Hungarian Newspaper”) in November 1939
attacked Faragd and his publishing house.

Returning alone to Budapest in 1940, Faragd installed 2
Christian as editor of his publishing house in light of new
anti-Jewish employment laws. City Novels managed fo survive
unti close to the end of the war. Several months before the Russian
coaquest, Faragd together with other writers and intellectuals, was
taken into a forced labor squadron under the German army. City
Novels was closed. He survived the war but his wife did not. In
1947 he returned to Eretz-Yisrael.

At first, the Faragds were highly dependent on Hame’iri in
locating Hebrew translators and checking the translations. Once
the brothers Faragé learned Hebrew, however, they were less
satisfied with his contribution, primarily because they insisted that
the linguistic level be simpler and closer to spoken Hebrew than
was Hame’iri’s literary style. Eventually, they retained Hame’iri
for the prestige of his name alone, while Yisrael Faragd did the
actual editing. When Hungarian-fanguage sources dried up,
Engiish-language works were translated. The brothers Faragd alsc
did their own printing, a skili that both had acquired at a vocational
school in Vienna. Avraham Faragd in addition, designed covers,
which he had learned to do in Hungary.

Paper rationing in Eretz-Yisrael and in the carly years of Israeli
statehood forced the publishers to reduce the length of the bookiets
from the original 64 pages to 48 and later to 32 pages. The firm was
also forced by the Ministry of Interior to change the name of the
bocklet series from The Miniature Novel to “Hagulmos™ (“The
Quill™) so that it could qualify as a “weekly” and thereby be
entitled to purchase paper. The format aiso had to be altered to
assume the appearance of a magazine, acquiring such features as
jokes, riddies and puzzles. A subtitle was inserted: “A Weekly
Devoted to the Short Story and Light Reading.” The publishers’
name, however, remained The Miniature Novel.

The first booklets appeared in editions of 3,000, dropping to
1,400 during the Second World War but rebounding and reaching
4,000-5,000 at certain periods. A brisk sccond-hand trade in the
booklets also developed, while a large proportion of the
readership, including pupils in schools, passed the booklets along
from hand to hand. The bookiets were ever-present in néwsstands,
at bus stations and in saldiers’ rucksacks. The phrase “miniature
novel” even appeared in a popular song by Hayim Hefer, “Love”.

Side by side with the Hebrew editions, the brothers Faragd

15¢e




Qesher No. 26, November 1999

initiated translations of their booklets into other languages geared
to various linguistic andiences in (Eretz-}Yisrael, but these were
not as successful as the Hebrew editions and did not last long.
Miklds Faragd republished the original Hungarian editions in
Israel during the 1950s and “60s in a shorier 32-page format and,
following the 1956 revolution in Hungary, exported them to the
various countries where large numbers of Hungarians emigrated.
Another initiative was a separate series of westerns, titled “The
New Series,” in a larger format, By ther, the term “miniature
novel” had become a generic concept in the Hebrew fiterary scene
andinthe Hebrew language. The format introduced by the Faragds
was also cépied by other publishers, especially in the romance and
western genres, to the point that the market became flocded, which
was one of the factors leading to the demise of the publishing
house.

A significant aspect of the story of The Miniature Novel in [srael
is that in publishing atotal of some 1,000 editions, it became one of
the largest Hebrew translation projects ever. Many of the

Hungarian novels were republished in a second revised edition,
re-edited by Yisrael Faragd in which the brothers Faragd
endeavored to update the Hebrew translation, striving to arrived at
a simpler and more readable Hebrew style. Additionally, the
brothers introduced Pseundo-original Hebrew novels by adapting
Hungarian stories to the Israeli background. In all these activities,
they regarded themselves as responsible for supplying the Hebrew
reader with low-cost but high-level popular literature.

Noted literary and journatistic figures were involved in the
enterprise, including, in addittion to Hame’iri, Aharon Amir,
Yehuda Edelstein, David Giladi, Mordecai Barka’i, Ya’akov Rabi
and Benjamin Tammuz.

The Miniature Novel was the first publishing house for popular
literature fo survived for so long a period and to play a continuous
rele in Hebrew culture in (Eretz)-Yisrael. Competition from
imitators as well as changes in the taste of the publicbegan to erode
the status of The Miniature Novel as the chief supplier of popular
literature in Israel in the tate 1950s, and it closed in 1961,

CULTURAL LIFE IN ISRAEL’S OUTLYING REGIONS / Hanna Adoni,
Naomi Kessler-Feinstein, Shalomo Bosidan

A research project examining cultural and media consumption in
[srael’s outlying regions, conducted in over 900 locations in Israel
{both Jewish and Arab} in 1996, found significant differences in
patterns of consumption based on level of education, size of
community and ethnic origin. With this, the findings showed that a
middle-tevel culture has develeped in Israel which blurs the
distinction between “elitist™ and “popular” culture, especially in
activity that takes place outside the home.

The study also showed that the most widespread leisure-time
activity in all groups is trips throughout the country, get-togethers
with family and friends, and reading newspapers,

The research covered outlying  cities  (population
50,000-99,000), towns (population 20,000-49,000), villages,
kibbutzim and moshavim. All are served by Omanut La’am (Art
for the People), a non-profit body that is parailel to the American
National Endowment for the Ars. H aims to expand the
consumption of culture i Israel, especially “elitist” culture
(theater, art exhibits, ballet, etc.), and to reach peripheral
population sectors.

Two general criteria may be said to define a hierarchical division

16e

between cuitural genres: fine vs. popular arts; and type of
presentation, i.e., for a live audience vs. a reproduced format, as
films, books or discs. Within this division, the higher end of the
live-audience genre would include classical-music concerts,
opera, ballet, exhibitions in museums and galleries, theater and
experimental theater. The higher end of the reproduced genre
would include educational and scientific TV programs, classic or
innovative films, fine prose, poetry and periodicals geared to elite
groups. Popular shows would include pop or folk concerts,
musical comedies, melodramas and light comedies. Popular
reproduced materials would include TV entertainment programs
and series, entertainment and thriller films, best-seling books and
mass-circulation periodicats.

The research under discussion posed three sets of questions: (1)
What are the characteristics of cultural-preference groups in
Israel; are they determined primarily by fevel of education or by
other sociodemographic variables (age, gender, ethnic group,
extent of religious cbhservance); or are they influenced by size and
type of population center? (2) What is the relationship between
various cultural patterns; can certain cultural activities be defined




o0,

nre
Cor
ite

as elitist and others as popular; can a differentiation be made
hetween cultural activity outside the home vis-a-vis at home; and
can elitist or popular culture in the periphery be clearly delineated?
(3) What is the relationship between cultural-preference groups
and cultural activity, and fo what extent do background, size of
population center and type of population center influence this
refationship?

The research sample consisted of 1,256 adults over the age of 20
from 964 Jewish and Arab population centers who were
questioned by the Gallup Institufe in Israel by telephone. The
results indicated that the most frequent activity format by all
groups was informal encounters with friends and family. Nearly
halt the respondents had such encounters on a daily basis (a
statistic that reflects findings for the population as & whole. Trips
throughout the country were also popular, generally with family or
friends. A large proportion of leisure time was spent at home,
generally revolving around electronic media consumption (imusic
and TV). Newspapers were read daily by over half the sample, a
refiection of I[sraelis™ high level of political involvement, which
was further borne out by a finding that 20% of the respondents

Qesher No. 28, November 1999

belonged to a volunteer organization. All these data correspond
with national findings.

The findings on out-of-home activity were more mixed but
pointed to the potential for museums, theater and cinema as foci for
encounters for residents of the periphery. Possibly most surprising
was that patterns of cultural and media consumption in the
outlying regions did not differ significantly from those of the
general population.

Another significant finding was that the rise in educational jevel
in Israel has led to greater consumption of “high-level” cultural
activity, especially inside the home. Level of education in this
context was shown to have the greatest bearing both in the Jewish
and the Arab populations.

Yet another important finding was that the better educated
population in the small population centers were the most
consistent consumers of the Omanus La’am cultural offerings,
both elitist and popular, presumably because these were all that
was available. In this respect, type of population center had a
significant influence on cultural consumption.

17e



1999 12NN ,26 DN VP

=i igtaly

£1999) "IVENID 1A :'IP’D‘LNET DA UTTEIN TPMRINTYY 78T 27X

Ty BT MAD0 PN ATINPM T M TR SR BT
oK D0 00N DTTT L ITVIYA MU N TR R
a5tn manbn A T PR8I AT BT IR0 oY

PR M 2va ';WT'?TI AATIB0N T QANR ORAMND Rt A
JPITVIRG DM RO

SwepAP IR, TPATY NIE0Y 1Y M LIRS 20 PRI T
Reb A n I ke W) !

O N3 TV MNINYY MTEDT 30 TR CITIR 10 P2
TR OTRT RV 20D NOMY 1.0 DY 0T IR
TRGT TIPM TR 18 DRI

L0008 B3 B7Y AMPPR? SpenE NI PP IDTII0R M)
QPP TPT2YR SN

00 3 DY MRINYY AMEPRY Aponnn Jaom o v
PIBR" 5w P APYNE UXTM2Y3 .a"?ww S P2V DTN
S oy?

MRy TP 19T R I ¥ TP 3 A ROV DD
272X 5R MTI N AT NEPAM

— 1957 DR R0N T LTI — NP WIPR IR YR PR YT
(1999) 07510 AMNE0 M RMWRNI DRPYR P

117990 173 ,27R PN NEEIITIR RN PR 1A NN 77 ED
ORI B ITTY (1996) ORI TIMURTAT "2 T
£1998) "SRR

B8 ABTIINR , POTI BT00 T NMEPR? SRR YIP 110 B0
P AN, AEITRI NPIRY PN "IRT 1720 YN 200 R Y 38
18781 YR

DR, NTERRY YD TMEY Y 0PN2 TI1 A3 YTRR MW VT
et 3|

PRI AMRAT P 1L T ST (30 TN WM Y Y
MR = Ton e TRCITT D5 AR hinkawh i tieh 910
A1998) "1940-1925 /MO by peIrthen

bR BTN BTN YID 3D T PRI ORTR T T

CONTRIBUTORS TO THISISSUE

Prof. Michael Keren: Department of Political Science; head
of the Institute for the Study of Jewish Press and
Communications, Tel Aviv University.

Dr. Yaron Katz: Member of the faculty, Holos Institute of
Academic and Technological Studies; author, It’s a Sellers’
Market: The Marketing of Politicians in the Media (1999).

Prof, Dan Orian: Department of Theater Arts, Tel Aviv
University; author, The Image of the Arab in the Israeli Theater
(1996), and The Jewishness of the Israeli Theater (1998).

Prof. Gideon Kouts: Department of Jewish Media and
History, University of Paris 8; editor, Re’eh, International
Journal for Hebrew Research in Europe; Kol Yisrael reporter,
France.

Dr. Uzi Elyada: Senior lecturer, Departments of General
History and Communications, University of Haifa.

Dr. Edna Nahshon: Lecturer, Jewish Theological Seminary,
N.Y ; specializes in Jewish performance stucies; author,
Yiddish Proletarian Theatre: The Art and Politics of Artef,
1925-1940(1998).

Dr. Dana Arieli Borowitz: Lecturer, Political Science
Department, Tel Aviv University; author, Romance in Steel:

Art and Politics in Nazi Germany (1999).

Prof. Yechiel Szeintuch: Yiddish Department, and Joseph and
Ida Berman Chair in Research of Yiddish Literature, Hebrew
University of Jerusalem; author of books and articles on
Yiddish literature and culture in Poland between the world
wars.

Dr. Dan Almagor: Lyricist; translator and researcher of
Hebrew literature, language and the milieu of Eretz Yisrael in
modern times.

Dr. Gabriel M. Rosenbaum: Department of Arabic Language
and Literature, Hebrew University of Jerusalen.

Prof, Hanna Adoni: Department of Communication and
Journalism, Hebrew University ofJ erusalem; past editor,
Devarim Ahadim: The Israeli Journal of Education, Culture
and Society.

Naomi Kessler-Feinstein: Doctoral student, Department of
Communication and Journalism, Hebrew University of
Jerusalem.

Shlomo Bosidan: Graduate, Department of Communication
and Journalism, Hebrew University of Jerusalem; past head of
rescarch division, Omanut La’am.




